سوالات و جوابهای درس مالکیت فکری

 

 سئوال 1:مزایا،  معایب و موانع الحاق ایران به کپی رایت را همراه با نظرات شخصی خود شرح دهید.

مزایای الحاق :

به روز شدن برنامه هاو نرم افزارها

شکوفایی زمینه های علمی ، ادبی و هنری

ایجاد ثبات در قیمتها و جلو گیری از تورم

حفاظت از حقوق ایرانیان در سایر کشورها

افزایش سرمایه گذاری خارجی در کشور و اشتغال زایی و کارآفرینی

جلوگیری از فرار سرمایه های مادی و معنوی کشور

معایب الحاق :

مشکلات ورود شرکتهای ایرانی به عرصه بین المللی

مشکلات استاندارد سازی محصولات داخلی

عدم امنیت محتوا به جهت عدم اعمال سانسور و افزایش تهاجم فرهنگی از دیدگاه عده ای

عدم تعادل تراز تجاری در ورود و صدور محصولات

نداشتن نیروی متخصص جهت مقابله با متخلفان نیازمند صرف هزینه مادی و زمان زیادی است.

موانع پیش رو برای الحاق ایران به کپی رایت :

-   اولاً نبود زیر ساخت های قانونی و اقتصادی و فرهنگی لازم

-   غیر قابل رقابت بودن محصولات داخلی با نمونه های خارجی

-  کمبود قدرت خرید مردم به دلیل قیمت زیاد نرم افزارها اورجینال 

-   مسا ئل سیاسی ناشی از تحریم ها                                              

 سئوال 2:به نظر شما کدامیک از دو نظام حق مولف و کپی رایت در حمایت از حقوق مالکیت فکری پدید آورنده موفق تر بوده است؟ چرا؟                 

دو نوع نظام حمایتی از آثار فکری در دنیا وجود دارد:

1. نظام کپی‌رایت که در کشورهای آمریکا، انگلستان و سایر کشورهایی که درگذشته مستعمره‌ی انگلستان بوده‌اند حاکم است و به آن نظام کپی‌رایت یا حق تکثیر می‌گویند.

2. نظام حمایتی حق مؤلف که بیش‌تر در کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان و ایران و... حاکم است

مهم‌ترین تفاوت این دو نظام (کپی‌رایت و حق مؤلف) این است که نظام کپی‌رایت بیش‌تر به شخصیت پدید‌آورنده توجه دارد و قبل از آن‌که بخواهد از اثر حمایت کند از پدید آورنده دفاع می‌کند، ولی نظام حق مؤلف بیش‌تر به جنبه‌های اقتصادی توجه دارد.

به نظرمن ..          

 سئوال 3: ویژگیهای حقوق معنوی مورد حمایت در حقوق مجاور را بیان نمایید الف)- قابل انتقال نبودن : منظور این است که هنرمندان مجری اثر نمی توانند آن را به دیگران منتقل کنند یا پیشاپیش از حق معنوی خود صرف نظر کنند .

 

ب)- حق شمول مرور زمان : حقوق معنوی شمول مرور زمان نمی شود ، در نتیجه این حق با عدم استفاده یا گذر زمان ازبین نمی رود . چنانچه این حقوق به ورات منتقل شود باز هم شمول مرور زمان نخواهند شد .

 

پ)- وابستگی به شخص مورد حمایت : حق معنوی هنرمند مجری اثر ، حقی غیر قابل انتقال تلقی می شود که شخص او وابسته است . این حق از تظاهرات خاص شخصیت هنرمند که همان اجرای اثر باشد حمایت می کند

 سئوال 4:دیدگاه مقنن ایرانی نسبت به حمایت از آثاری که در خارج از ایران خلق می شوند یا برای نخستین بار در خارج از ایران منتشر، اجرا یا تولید می شوند یا پدیدآورنده ی آنها خارجی است؛ چیست؟

مقنن ایرانی  در خصوص موضوع دو موضع متفاوت گرفته است یک:مطابق ماده 22 قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان مصوب 1348؛ در مورد آثار ادبی و هنری و نرم افزارها به طور مطلق حمایت از آثار ادبی و هنری را که در خارج ایجاد، اجرا یا تولید می شوند، منتفی دانسته است.دو: مطابق ماده 6 قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی مصوب 1352؛ در مورد ترجمه و آثار صوتی، حمایت از آثار خارجی را منوط  به عمل متقابل و یا وجود معاهده نموده است.

2-    ماده 22 قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان مصوب 1348 را مورد تحلیل قرار دهید.«حقوق مادی پدیدآورنده موقعی از حمایت این قانون برخوردار خواهد بود که اثر برای نخستین بار در ایران چاپ یا نشر یا اجرا شده باشد و قبلا در هیچ کشوری چاپ یا نشر یا پخش یا اجرا نشده باشد».

1: آثاری که برای نخستین بار در خارج کشور ولو توسط فرد ایرانی ایجاد، توزیع یا منتشر می شوند مورد حمایت قرار نمی گیرند

2: آثاری که برای نخستین بار در ایران توسط بیگانگان ایجاد، توزیع یا منتشر می شوند مورد حمایت قرار می گیرند.

به عبارت دیگر مقنن ایرانی اصل صلاحیت سرزمینی قوانین ایران را در مورد حقوق مالکیت ادبی و هنری پذیرفته است.

3: انتخاب این اصل به معنی مخالفت با شناسایی بین المللی آثار ادبی و هنری است.

4: مقنن ایرانی با ذکر عبارت «حقوق مادی» در صدر ماده، ظاهراً عدم حمایت خود از آثار ادبی و هنری را محدود و منحصر به حقوق مادی کرده است.

سئوال5:حمایت از حقوق مالکیت فکری  چه رابطه ای با رشد و توسعه اقتصادی و توسعه فن اوری در کشورهای جهان سوم دارد؟

بخش اعظم رشد اقتصادی یک کشور در گرو رشد و توسعه تکنولوژیک آن است و انتقال تکنولوژی به معنی زنجیره ای منظم از فعالیتهای هدفمند جهت بکار گیری مجموعه عناصر تکنولوژی در مکانی به جز مکان اولیه است و ایجاد آن گام مهمی در مسیر صنعتی شدن و توسعه اقتصادی کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه که قادر به تولید تکنولوژی های پیشرفته نیستند، به شمار می رود.

نیازهای مادی و سطح زندگی در جامعه امروز به شدت ارتقا یافته است. پیشرفت علم و فناوری تقسیم کار در اجتماع را ناگزیر ساخته است و تقریبا کسی نمی تواند همزمان با پرداختن اصولی و عمیق به تلاشهای فکری جهت خلق تکنولوژی نوین به اشتغال و کسب درآمد از مشاغل معمول نیز بیاندیشد. پس برخلاف گذشته آثار فکری ارزش مادی نیز پیدا کرده اند و به عنوان اصلی ترین راه تامین نیازهای مادی پدید آورندگان شناخته می شوند. از سوی دیگر پیشرفت و تنوع روز افزون وسائل ارتباطی این سرمایه ها را که نقش مهمی در توسعه تمدن، فرهنگ، اقتصاد و صنعت بشری ایفا می کنند، در معرض خطرات بزرگی قرار داده است. به همین خاطر دولتها و ملتهای صاحب تکنولوژی روز دنیا به تدوین قوانین و دستورالعملهایی جهت حمایت و نظارت بر مالکیتهای معنوی خالقان تکنولوژی پرداخته و کشورهای دیگر را هم به متابعت و پیروی از این قوانین واداشته اند..

سئوال6:عدم حمایت از آفرینندگان محصولات فکری چه زیان هایی برای کشورمان خواهد داشت؟

پيدايش سازمان جهاني دارائي فكري به رويدادي در سال 1873 باز مي‌گردد. در اين سال نمايشگاهي تحت     عنوان نمايشگاه بين‌المللي مبتكرين در وين برگزار گرديد. اغلب مدعوين اين نمايشگاه را به دليل ”سرقت افكار“ و عدم احترام به اموال معنوي تحريم نمودند. در پي تلاشهاي صاحب‌نظران ده سال بعد كنوانسيون پاريس در سال 1883  براي حمايت از دارائي فكري برپا گرديد و كشورهاي عضو براي انجام وظايف، اداره بين‌المللي ايجاد نمودند.   در سال 1886 كنفرانس برن با هدف حمايت از آثار ادبي و هنري پا به عرصه ظهور گذاشت و اداره‌اي نيز براي انجام امور اداري آن ايجاد گرديد. اداره‌هاي كنفرانس برن و پاريس در سال 1893 ادغام و اداره بين‌المللي متحد به منظور حمايت از دارائي فكري ايجاد گرديد. در سال 1967 كنوانسيوني به نام تاسيس سازمان جهاني دارائي فكري در استكهلم با هدف ايجاد هماهنگي بين اين دو اداره و توسعه ايزار لازم براي انطباق و روزآمد نمودن آنها تشكيل    گرديد و در سال 1970 با نام WIPO آغاز به كار نمود. در سال 1974 اين سازمان به عنوان يكي از شانزده آژانس وابسته به سازمان ملل معرفي گرديد تا بتواند فعاليتهاي دارائي فكري را ارتقاء بخشد و انتقال تكنولوژي را به كشورهاي در حال پيشرفت تسهيل نمايد و بدينوسيله توسعه اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي را ايجاد نمايد. طبق ماده 27 منشور حقوق بشر سازمان ملل (حق دارائي فكري) افراد از حمايت منافع مادي و معنوي حاصل از توليدات علمي، ادبي و هنري بهرمند مي‌گردند. در دارائي فكري نيز مانند ديگر حقوق مالكيت، خالق يا مالك پروانه ثبت اختراع، نشان تجاري، و حق چاپ و تكثير از منافع اثر يا سرمايه خود بهره‌مند مي گردد.

کشورهای دنیا با شتاب سرسام آوری به سمت جهانی شدن گام بر می‌دارند چندان که در حال حاضر ۹۲ درصد جمعیت جهان دراین کشورها زندگی می‌کنند. این کشورها ضمن اینکه در سیاست‌گذاری‌های جهانی نقش تعیین‌کننده‌ای ایفاء می‌کنند، از منافع آن نیز بهره‌مند می‌شوند.برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی اجرای اصلاحات و اندیشیدن تمهیداتی لازم به‌نظر می‌رسد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به ”حقوق مالکیت فکری TRIPS“ اشاره کرد. مطابق قوانین و مقررات WTO کشورهای متقاضی عضویت باید معیارهای قابل قبولی را در خصوص جنبه‌های تجاری مالکیت فکری رعایت کنند. این استانداردها از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری تعیین می‌شود. اهمیت رعایت این معیارها چنان است که اولین گام جهت عضویت در سازمان تجارت جهانی را پای‌بندی به مالکیت فکری دانسته‌اند.

از عمده‌ترين شرايط و الزامات اعضاء ارائه شواهد و مدارك لازم و كافي مبني بر تعهد كشور عضو به رعايت حقوق دارائي فكري مي‌باشد. كليه كشورهاي عضو WIPO موظفند در چارچوب مالكيت معنوي با اتباع ساير كشورهاي عضو نيز مانند اتباع خود عمل نمايند و كليه امتيازات قانوني و حقوقي اتباع خد در زمينه مالكيت صنعتي اتباع خود را به اتباع ساير كشورهاي عضو اعطاء نمايند.

ایران در 1337 به عضویت کنوانسیون پاریس و در 1377 به اصلاحات آن ملحق شده است، در 1346 (1967م) به کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت معنوی و 1358(1979م)  به اصلاحات  آن ملحق شده است. ناشران آلمانی بازدید کننده از هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از وفور کتاب‌هائی که حقوق مؤلفین و مصنفین آن رعایت نشده بود، شگفت زده بودند. از نظرگاه آنان ”عدم پذیرش تعهدهای بین‌المللی در کنار برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تناقضی عجیب است. گوئی ناشران خارجی یا نمایندگانشان به بازدید از کپی‌های غیرمجاز آثارشان دعوت شده‌اند!“

 

خانم ”کورنلیا هله“ یکی از مدیران نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت نیز در حاشیه برگزاری نمایشگاه تهران و در خصوص عدم پذیرش تعهدات بین‌المللی از سوی کشورمان گفت: ”در صورت عدم پیوستن به این پیمان هیچ‌گونه گسترشی در روابط تجاری میان ناشران ایران و جهان حاصل نخواهد شد. متأسفانه کشور شما از معدود کشورهای جهان است که به این پیمان نپیوسته و با چنین اقدامی به اعتبارش لطمه می‌زند. من امروز از سالن کتاب‌های کودکان بازدید کردم و کتاب‌های بی‌شماری را دیدم که بدون مجوز به فارسی ترجمه و منتشر شده‌اند.“

در نمایشگاه هیجدهم 756 ناشر از 51 کشور خارجی شرکت داشتند در حالیکه در امسال در نمایشگاه بیست و هفتم 600 ناشر خارجی شرکت داشته اند و این تنها بخش کوچکی از زیان های وارده بر اثر عدم حمایت از محصولات فکری برای کشورمان خواهد بود.

 حاصل عمر یک استاد، محقق و دانشمند را شاید بتوان در چند صفحه یا کتاب یا لوح فشرده خلاصه نمود. اما همین مستندات اندک می‌تواند منشاء اثرات مهم و نوآوری‌های مفیدی باشد. این مستندات که حاصل تلفیق ممارست، علم و تجربه است، بایستی به نحوی ارائه گردد تا دانشمند از این طریق موجودیت علمی خویش را ابراز نماید. اما دغدغه دانشمند، از سویی بیان دستاوردهای خویش است تا بگوید من بیشتر از دیگران به این یافته علمی دست یافته‌ام و از یک‌سو دیگر او نگران حفظ اسرار علمی و یافته‌های تجربی خویش است. زیرا این مستندات می‌تواند به راحتی توسط سودجویان و رقیبان مورد سوء‌استفاده قرار گیرد. این مطلب در کشورهای پیشرفته بیشتر مورد توجه و عنایت قرار گرفته و دولت‌مردان در آنجا با وضع قوانین و مقرراتی سعی در حفظ مالکیت فکری افراد نموده‌اند. اما به نظر این نکته بسیار مهم در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

سئوال 7:آیا ضمانت اجرایی در قوانین بین المللی برای مالکیت فکری وجود دارد؟

قبل از موافقت نامه تریپس معاهده یا معاهدات بین المللی که جزئیات مربوط به اجرای حقوق مالکیت معنوی  را تبیین و تعریف کند وجود نداشته است و تدابیر اجرایی و قضایی برای تضمین اجرای موثر حقوق مالکیت معنوی به قوانین ملی کشورها محول شده بود.

البته موافقت نامه تریپس در صدد و تلاش نیست که هماهنگی لازم را بین دیدگاه ها و نگاه های مختلف حقوقی از قبیل کامن لا و رومی ژرمنی در خصوص مورد بر قرار کند، اما بعنوان یک تعهد بین المللی به کشورهای عضو تکلیف کرده که برای تضمین اجرای حقوق مالکیت معنوی سازو کارهای اجرائی موثری را در دسترس صاحبان حق قرار دهند.

تا بتوانند از هرگونه اقدامات نقض آمیز جلوگیری و از حقوق مسلم خود دفاع نمایند.

قسمت سوم از موافقت نامه مذکور به  اجرای حق مالکیت معنوی  اختصاص دارد از جمله این بخش ها:

            بخش تعهدات کلی

            بخش رویه ها و وسایل جبران خسارت حقوقی و اداری

            اقدامات موقتی و تامینی

            الزامات خاص مربوط به اقدام در مرزها

در بخش 2 رویه ها و وسایل جبران خسارت حقوقی و اداری

م44 :منع استعمال علامت نقض کننده

م45: خسات

م46: سایر وسایل جبران خسارت

م47: حق اطلاع

م48: پرداخت غرامت به مدعی علیه

م49: رویه های اداری

بخش3: اقدامات موقتی و تامینی، بخش 4 اقدامات خاص مربوط به اقدام در مرزها است.

 

سئوال8:مراجع رسیدگی به حقوق مالکیت معنوی کجاست و نحوه شکلگیری آن چگونه بوده است؟

م59 ق مصوب 86: رسیدگی به اختلافات ناشی از اجراء این قانون و آئین نامه اجرائی آن در صلاحیت شعبه  یا شعب خاصی از دادگاه های عمومی تهران می باشد که حداکثر 6 ماه بعد از تاریخ تصویب این قانون توسط رئیس قوه قضائیه تعیین می گردد.

سئوال9:ضمانت اجرای نقض حقوق مالکیت فکری در قانون ایران چیست؟

م 40 و 60 ق مصوب 86، به مالک علامت ثبت شده این حق داده شده است که علیه هر شخصی که بدون موافقت وی از علامت استفاده کند و یا شخصی که مرتکب عملی شود که عادتاً منتهی به حقوق ناشی از ثبت علامت گردد، اقامه دعوی کند.

م41 ق 86: ابطال ثبت علامت

م61 ق 86: جزای نقدی و حبس تعزیزی از نود و یک روز تا 6 ماه

مواد مرتبط م76 قانون تجارت الکترونیک،  م 147،148،149آئین نامه اجرائی 1378

م 515 و 519 آ.د.م

سئوال10:بنظر شما  پیوستن ایران به معاهده همکاری  ثبت بین المللی اختراعات (پتنت) چه مزایا و معایبی و در چه حوزه هایی در کشور ما بدنبال خواهد داشت ؟

ثبت اختراع یا پتنت امتیازی است که دولت و یا موسسه خاص در یک کشوربه مبتکران و مخترعان برای ایجاد یک ابداع نو وجدید که از نظر اقتصادی حائز اهمیت باشد اهدا می کند . ثبت اختراع به طور کلی تولید و یا فرآیندهایی را در بر می گیرد

مهمترين پايگاه اطلاعاتي كه در آن داده هاي بين المللي در قالب خانواده ثبت دسته بندي شده است توسط درونت تهيه و ارائه شده است كه نمايه جهاني ثبت اختراعات (world pateninden ) نام دارد.

 

ايران در سال 1981 فقط با ثبت 2 اختراع رتبه 44 را در بين كشورهاي جهان  داشته است و در سال 2001 نيز با ثبت 2 اختراع در اين بيست سال به رتبه 57 نزول كرده است و در نتيجه در طول دوره رتبه 59 را كسب كرده است .

 

ايران به طور متو سط سالانه كمتر از 1 اختراع ثبت كرده و سهم کمی از ثبت اختراع جهاني را به خود اختصاص داده است .

 

رتبه نهمدر بين كشورهاي اسلامي ، رتبه هشتم در بين كشورهاي خاورميانه ورتبه پنجم در بين كشورهاي همسايه

 

حمایت پتنت

 

حمایت پتنت به این معنا است که مورد اختراع را نمی توان بدون اجازه دارند پتنت به صورت تجاری تولید کرد، استفاده یا توزیع نمود و به فروش رساند؛ پتنت مجوز تولید محصول اختراعی نیست بلکه تنها دیگران را از تولید باز می دارد.

دارنده پتنت حق دارد تصمیم بگیرد چه کسی می تواند در طول مدت حمایت، از اختراع وی بهره برداری نماید.

می تواند حق اختراع خود را بطور کامل به دیگری بفروشد که خریدار، دارنده جدید آن اختراع شناخته خواهد شد.

نمونه هایی از نقض ثبت اختراع

 

   حکم دادگاه کاليفرنيا برای توقف فروش پلی استيشن در آمريکا و جریمه ی۹۰ ميليون دلاری

    مایکروسافت محکوم به پرداخت 368 میلیون دلارغرامت شد

    دادگاه شرکت dell را به پرداخت مبلغ 51 هزار دلار به آلکاتل محکوم کرد.

 

سئوال 11:شرایط عضویت در سازمان جهانی مالکیت معنوی چیست ؟

‌ماده 5 - عضویت

1 - هر کشوری که عضو یکی از اتحادیه‌های مندرج در بند (7) ماده (2) باشد می‌تواندبه عضویت سازمان درآید.

2 - هرکشوری که عضو یکی از اتحادیه‌ها نباشد، می‌تواند به عضویت سازمان درآید

مشروط بر آنکه :

‌یک - عضو سازمان ملل متحد یا هر مؤسسه وابسته به سازمان یادشده، یا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یا عضو اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری‌باشد، یا

‌دو - از طرف مجمع عمومی به منظور عضویت در این کنوانسیون دعوت شده باشد.

بند 7 از ماده 2: منظور از "اتحادیه ها" اتحادیه پاریس، اتحادیه های ویژه و موافقت نامه  های تنظیم شده در خصوص   آن و نیز اتحادیه برن و هر گونه موافقت نامه بین المللی دیگری است که به منظور پیشبرد حمایت از مالکیت معنوی تنظیم شده و اجرای آن از سوی سازمان بر اساس بند 3 از ماده 4 تقبل شده است.

در ماده 14نیز طرق الحاقبه کنوانسیون و عضویت سازمان مقررشده:

‌ماده 14 - عضویت در کنوانسیون

1- کشورهای یادشده در ماده (5) می‌توانند از طرق زیر طرف این کنوانسیون شده و عضو سازمان گردند :

‌یک - امضاء بدون قید شرط تصویب، یا

‌دو - امضاء به شرط تصویب که به دنبال آن تودیع سند تصویب صورت گیرد، یا

‌سه - تودیع سند الحاق.

2- با وجود دیگر مقررات این کنوانسیون، کشورهای عضو کنوانسیون پاریس، کنوانسیون برن و یا هر دو کنوانسیون، فقط زمانی می‌توانند به عضویت‌این کنوانسیون درآیند که همزمان کنوانسیونهای یادشده در زیر را تصویب یا به آنها بپیوندند و یا بعد ازتصویب یا پیوستن به آنها عضو این کنوانسیون‌شوند:

‌یا سند استکهلم مربوط به کنوانسیون پاریس به طور کامل یا با قید پیش‌بینی شده درجزء (‌یک) قسمت (ب) بند (1) ماده (20) سند یادشده،

‌یا سند استکهلم مربوط به کنوانسیون برن به طور کامل یا با قید پیش‌بینی شده درجزء (‌یک) قسمت (ب) ماده (28) سند یادشده.

3- اسناد تصویب یا الحاق نزد مدیر کل سپرده خواهد شد.

سئوال 12:اگر دو یا چند شخص مستقل از یکدیگر اختراع واحدی راکرده باشند کدام یک از انها حق ثبت ان اختراع را دارند؟

در  موافقت نامه تریپس در این خصوص مقرره ای نیامده است، بند ج م 5 ق مصوب86 : هرگاه دو یا چند نفر، مستقل از دیگری اختراع واحدی کرده باشند شخصی که اظهارنامه اختراع خود را زودنر تسلیم کند و یا در صورت ادعای حق تقدم هرکدام بتوانند اثبات کنند که در تاریخ مقدم اظهرنامه خود را به صورت معتبر تسلیم کرده اند، مشروط براین که اظهارنامه مذکور مسترد یا رد نگردیده یا مسکوت گذاشته نشده باشد،حق ثبت اختراع را خواهد داشت.

سئوال13:با توجه به ماده 28 موافقتنامه تریپس حق ثبت اختراع به مالک ان چه حقوق انحصاری را اعطا می کند؟

ماده 28:حقوق اعطایی

1- ثبت اختراع به مالک آن حقوق انحصاری زیر را اعطا خواهد کرد:

(الف)  در مواردی که موضوع ثبت یک محصول است، چنانچه اشخاص ثالث بدون موافقت‌ مالک اقدام به ساخت، استفاده، عرضه برای فروش، فروش یا وارد‌کردن  این محصول برای مقاصد یاد شده کرده باشند، از اقدامات آن‌ها جلوگیری به عمل آورد.

(ب) در مواردی که موضوع ثبت یک فرآیند است، چنانچه اشخاص ثالث بدون موافقت‌ مالک اقدام به استفاده از فرآیند کرده باشند، از این اقدام و همین‌طور از استفاده، عرضه برای فروش، فروش یا واردکردن دست کم‌ محصولی که مستقیماً از این فرآیند برای مقاصد یاد شده به دست می‌آید، جلوگیری به عمل آورد.

2- مالکان اختراعات ثبت شده همچنین از حق واگذاری یا انتقال اختراع ثبت شده ازطریق ارث و انعقاد قراردادهای اعطای پروانه (مجوز) برخوردار خواهند بود.

 سئوال14: به کاربردن علائم تجاری چه اهدافی را می تواند برای مصرف کننده و تولید کننده به دنبال داشته باشد؟

اولین و مهم ترین کارکرد علامت تجاری تمایز محصولات یا خدمات یک شرکت از خدمات و محصولات سایر شرکت ها ویا متمایز کردن محصولات و خدمات یک شرکت از سایر محصولات  و خدمات همان شرکت است.

1.         برای مصرف کننده: علامت تجاری مصرف کننده را در تصمیم گیری برای انتخاب و خرید کالا یاری می دهد.زیرا در واقع علامت تجاری معرف ویژگی های یک کالا است.خاصیت دیگر علائم تجاری این است که به مصرف کننده کمک می نماید که بتواند  بدون نیاز به  داشتن اطللاعات عمیق و تفصیلی در مورد تولید کننده یا موسسه تولیدی، از میان کالاهای مشابه و همگن کالاهای مورد علاقه خود را به راحتی انتخاب نماید.

2.         برای تولید کننده: علامت تجاری به تولید کنندگان کمک می نماید تا با استفاده از آنها محصول خود را به سهولت به عامه مردم معرفی نموده و به وسیله آنها محصولات خود را از محصولات مشابه در بازار متمایز سازند.  بعلاوه در صورتی که علامتی در بازار مشهور شود این به تولید کنندگان اجازه خواهد داد که بتوانند در پناه و به وسیله آن سهل تر و ساده تر در بازارهای دیگر رسوخ کنند، همچنین علامت تجاری انگیزه قوی  در تولید کننده ایجاد می کند تا در جهت بهبود کیفیت کالا ی خود و همچنین کسب شهرت بیشتر سرمایه گذاری نمایند.

سئوال 15:تفاوت علائم جغرافیایی و علائم تجاری در چیست ؟

علامت تجاری یک نشانه است که کالا و خدمات یک موسسه یا تولید کننده کالا یا خدمات را معرفی می کند در حالیکه علائم جغرافیایی معرف کالا یا محصولاتی است که منشاء آن در قلمرو کشور عضو یا یک منطقه یا ناحیه ای در آن قلمرو است به عبارت دیگر در معنای محدودتر، معرف کالا، یا محصولی است که منشاء آن در قلمرو یک کشور عضو، یا یک منطقه یا ناحیه ای  در آن قلمرو است، آن هم در موردیکه کیفیت،شهرت یا مشخصه دیگر کالا یا محصول اساساً قابل انتساب به منشاء جغرافیایی آن باشد.

نکته مهم دیگر اینکه در نشانه های جغرافیایی نیازی به دنبال نمودن تولید کننده محصول نیست،بلکه مکان تولید مهم است، و برخلاف علائم تجاری هر بنگاه یا تولید کننده که در  آن محل تولیداتی با کیفیت خاص را ارائه دهد برای محصولات خود که از این منطقه نشأت گرفته اند، می توانند درخواست حمایت کنند.

پس :

1.         صاحب علامت تجاری دارای حقوق انحصاری است که به موجب آن می تواند دیگران را از استفاده آن علامت منع کند، در حالیکه تمام اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی که در یک منطقه جغرافیایی مشمول نشانه، در صورت رعایت مقررات حاکم بر نشانه، می توانند از آن استفاده کنند. صحب یک نشانه جغرافیایی نمی تواند مانند یک شخص یا شرکت، سایر اشخاص یا بنگاه هایی که در منطقه تحت الشمول نشانه جغرافیایی هستند را از استفاده آن منع کند.

2.         ایجاد علامت تجاری مبتنی بر خلاقیت انسانی است و این خلاقیت می تواند یک علامت اصیل و جدیدی را ابداع کند که قادر خواهد بود که کالاها و خدمات را از کالاها و خدمات مشابه تمییز دهد، در صورتیکه نشانه های جغرافیایی فاقد چنین وصفی هستند.

3.         تفات دیگر در سازو کار حمایتی است، برای حماست از نشانه های جغرافیایی مکانیزم واحدی در سطح کشورها وجود ندارد و هر کشور از ساز و کار حقوقی خاصی استفاده می کند، درصورتیکه سازو کار حقوقی حمایتی از علائم تجاری در سطح ملی تقریباً یکسان است.

سئوال16:فوایدحمایت از طرح های صنعتی چیست؟

وقتی یک طرح صنعتی مورد حمایت جدی قرار می گیرد به صاحب آن که می تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد اطمینان داده می شود که نسبت به طرح خود حق انحصاری داشته و از نسخه برداری غیرمجاز یا مشابه سازی طرح توسط ثالث جلوگیری خواهد شد بدین طریق می توان از بازگشت مالی سرمایه گذاری انجام شده اطمینان حاصل نمود همچنین حمایت جدی از طرح صنعتی می تواند به نفع مصرف کننده و عموم مردم نیز باشد چرا که چنین نظامی باعث گسترش رویه های عادلانه و صادقانه تجاری می گردد،افراد به خلاقیت تشویق می نماید و موجبمی شود که نظر زیبا شناختی محصولات جالب توجه تری به بازار عرضه شود. حمایت از طرح های صنعتی با تشویق خلاقیت در بخش های صنعتی و تولیدی و نیز در بخش هنر و صنایع دستی موجب بهبود وضعیت اقتصادی می گردد، که این عوامل به توسعه فعالیت های تجاری و صادراتی محصولات ملی نیز کمک می کند

  سوال 17:به کاربردن علائم تجاری چه اهدافی را می تواند برای مصرف کننده و تولید کننده به دنبال خواهد داشت ؟:

 پاسخ :علائم تجاری مصرف کننده را در تصمیم گیری برای انتخاب کالا یاری می دهد زیرا معرف ویزه گی کالاست و به مصرف کننده کمک میکند بدون احتیاج به داشتن اطلاعات عمیق و تفصیلی در مورد تولید کننده از میان کالاهای مشابه و همگن کالاهای مورد علاقه خود را انتخاب نمایندو از طرفی علائم تجاری به تولید کننده کمک می نماید تا با استفاده از انها محصول خود را به سهولت به عامه مردم معرفی نموده و انها را از سایر محصولات متمایز سازند.صنعتی شدن باعث می شود که شرکتها و موسسات مختلف کالاهای متنوع را به مشتری عرضه دارند لذا مصرف کنندگان نیاز دارند که برای تشخیص و انتخاب کالاهای رقابتی معیار والگوئی را داشته باشند

خانم سمانه حسيني،فاطمه فلاح اميري،اقاي هادي خراساني

 


نظرات شما عزیزان:

مهرداد سیاوشی فر
ساعت16:51---15 خرداد 1393
سلام .
تشکر . سپاس .


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در چهار شنبه 14 خرداد 1393برچسب:,ساعت 17:9 توسط حدیثه صادقی،فاطمه پور حسینی| |

کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
www.sharghi.net & www.kafkon.com & www.naztarin.com